VORIGE PAGINA
  The original comes from Vitra

The original comes from Vitra

Vitra is misschien wel één van de meest bekende design merken ter wereld en is al ruim zestig jaar een leidend en trendsettend merk in de meubel industrie. Samen met het Designlinq platform brachten wij een bezoek aan de showroom van dit unieke merk en kregen een rondleiding door het bijzondere pand van Simon Boon, Sales Manager Office bij Vitra Nederland. Hij legde ons van alles uit over dit Zwitserse merk en ook waarom de film ‘The original comes from Vitra’ wel gemaakt moest worden.

“Vitra is een uniek merk dankzij veel verschillende factoren”, vertelt Simon Boon vol passie aan Designlinq. “Allereerst is het een familiebedrijf, de passie voor het merk en de producten worden generatie op generatie doorgegeven. Daarnaast  produceert Vitra prachtige producten en brede collecties.” Vitra volgde de tradities van ontwerpers Charles en Ray Eames, en produceert interieurproducten waarbij de duurzaamheid en tijdloosheid centraal staat. Het materiaal dat gebruikt wordt bij het produceren is behalve van hoge kwaliteit, ook recyclebaar. Daarnaast is elk product wel te combineren en kan je het mixen en matchen zoveel je wilt.”

Dat het merk veel klassiekers op zijn naam heeft staan, weten de meesten wel. Denk maar eens aan de Eames Lounge Chair. Maar wanneer is een designproduct nou een original? Simon Boon legt het ons uit: “Veel mensen denken dat een original het allereerste gepubliceerde product is uit een collectie, maar dat is niet zo. Een product is en blijft een original, ook wanneer het merk verbeteringen doorvoert, en daarnaast natuurlijk beschikt over de juiste licenties.”

Een Vitra Original; de Eames Lounge Chair
Of je nou van designmeubels houdt of niet, iedereen kent de Eames Lounge Chair van ontwerpers Charles en Ray Eames. Je komt hem naast menig interieur en showroom ook vaak tegen in documentaires, films, designboeken en musea. Dit is waar het om gaat als je het over tijdloos topdesign hebt: met recht wordt deze stoel de ultieme moderne klassieker genoemd. Het ontwerp van de stoel is dan wel tijdloos, de wereld verandert echter snel sinds de Eames Lounge Chair in 1965 werd ontworpen, is de gemiddelde lichaamslengte met bijna tien centimeter toegenomen. De Eames Lounge Chair heeft daarom naast de klassieke afmetingen ook een nieuwe versie met grotere afmetingen zodat iedereen, ook langere mensen, het unieke comfort kan ervaren van een echte Eames. 


Interieurbeleving in een kruitfabriek
Vervolgens kregen de Designlinq-ers een rondleiding door het schitterende pand gelegen in Ouderkerk aan de Amstel. De showroom van Vitra is gelegen in een voormalige kruitfabriek. Deze fabriek werd tussen de jaren 1718 en 1787 gebruikt als opslagplaats voor het kruit waar Amsterdam mee werd verdedigd tijdens de oorlogen. De fabriek werd van buiten ingericht als een boerderij om geen argwaan te wekken bij de vijanden. Vitra telt op dit moment zo’n 23 showrooms verdeeld over de wereld. “Omdat dit gebouw industrieel erfgoed is onderscheidt de showroom in Nederland zich van alle andere showrooms. Daarnaast ligt ons pand pal aan de Amstel, mooier kan haast niet!”

Een Vitra Original; de Panton Chair
De Vitra Panton Chair is een moderne heruitvoering van het beroemde ontwerp van Verner Panton uit 1963. Het baanbrekende ontwerp heeft talloze prijzen gewonnen en is met recht een vast onderdeel is van de collectie van het Museum of Modern Art in New York. Boordevol geschiedenis dus, deze unieke stoel. Verner Panton begon in de jaren zestig te experimenteren met de mogelijkheden van kunststof, een materiaal dat toen nieuw was in de meubelindustrie. Doel: een comfortabele stoel uit een stuk met organische vormen produceren. Pas toen Panton in 1963 met Vitra in aanraking kwam, kon hij zijn ontwerp verwezenlijken.

Simon Boon, sinds 2001 werkzaam bij Vitra, is een lopende encyclopedie als het gaat om het Zwitserse merk. Als Sales Manager Office begeleidt en adviseert hij de professionele dealers. Hij zorgt ervoor dat deze up to date zijn en blijven m.b.t. de laatste ontwikkelingen, regelt stofstalen en proefstoelen, organiseert product-trainingen en bezoeken aan de Vitra Campus in Weil am Rhein. “Al meer dan zestien jaar ga ik elke dag met plezier naar mijn werk. Dat komt mede door mijn fijne collega’s, de interactie met de dealers en klanten en het feit dat ik voor mijn werk veel verschillende personen mag ontmoeten. Bij Vitra hangt er een geweldige sfeer, elke dag is anders, “Never a dull moment at Vitra.”



Tekst: Lisa Bakker
Fotografie: Mandy Vera de Vries